Castele si palate care m-au impresionat

De cand cu izolarea ma tot gandeam cum s-ar fi pretat aceasta situatie daca as fi locuit intr-un castel sau palat. Apoi mi-am luat repede gandul, pentru ca probabilitatea de a scrie un articol pe blog este ceva mai mare decat de a locui intr-un castel. Cu toate acestea, venind cu articolul de astazi, am taiat de pe lista ceva ce voiam sa realizez de vreo cateva luni incoace. Ei bine a venit momentul sa realizez un fel de top al castelelor si palatelor ce m-au surprins de-a lungul timpului. Ce-i drept, cu toate ca am pus pasul pe ceva mai multe monumente, nu toate au reusit sa ma fascineze asa cum au reusit cele 10 despre care va voi vorbi mai jos. Fie prin arhitectura impresionanta, fie prin interiorul atat de frumos amenajat, fie prin povestea din spate sau pur si simplu prin energia pe care am resimtit-o vizitandu-le, aceste castele si palate reprezinta mai mult decat un simplu top. Si as putea pune mana in foc ca exista atatea ce merita vizitate, doar cand ma gandesc la minunatiile scotiene si irlandeze si superbitatile Frantei provinciale tresar de extaz. Acestea fiind zise, sa trecem la lista! Nu incurajez ierarhiile, asa ca numerotarea va fi aleatorie.

1. Palatul Guell, Catalonia, Spania
Modul in care a fost proiectat palatul de insusi Antoni Gaudi poate fi putin ciudatel, dar nu departe de ce si-a dorit insusi magnatul de Guell  si de stilul reprezentativ al arhitectului catalan. Culorile vesele,modelele geometrice, amplasarea pe verticala si stilul Art Nouveau vizibil la fiecare colt sunt cateva trasaturi ce caracterizeaza atat palatul, cat si specificul cladirilor Barcelonei. Acest oras ramane unul dintre preferatele mele, iar micul palat m-a impresionat cu acest acoperis si cu incaperile superbe pe care nu le-am putut surprinde din cauza bodyguarzilor ce analizau fiecare vizitator. Asa ca va recomand sa ajungeti chiar voi!

2. Alcazar de los Reyes Cristianos, Andaluzia, Spania

 
Alcazarul din Cordoba da dovada de exotism din toate punctele de vedere. Conceptul maur de alcazar a lasat o mostenire impresionanta pana in zilele de astazi in regiunea sudica a Spaniei, Andaluzia. Probabil cea mai impresionanta constructie de acest fel este Alhambra, in Granada, doar ca intamplarea nefericita a facut ca eu sa nu ajung sa il vizitez( puteti vedea povestea pe larg, apasand aici). Cu toate acestea, cel din Cordoba poate concura foarte bine si poate fi cu siguranta un exemplu impunator.

3. Palatul Pitti, Toscana, Italia
Initial, cand am ajuns la Florenta, nu aveam in plan sa vizitez neaparat acest palat, mai deloc atragator pe dinafara in comparatie cu celelalte cladiri florentine. Mai degraba imi doream cu ardoare sa vizitez Domul Santa Maria si Galeriile Uffizi, dar am vizitat orasul intr-o perioada atat de aglomerata din punct de vedere turistic, incat de abia reuseam sa ne strecuram pe strazi, daramite sa avem luxul de a le vizita. Asa ca am fost nevoita sa improvizez si sa aleg alta modalitate de a imi umple singura zi rezervata pentru Florenta. Asa ca Palatul Pitti nu a fost tocmai ce mi-am propus de la bun inceput, insa a reprezentat un colac de salvare destul de impresionant pentru ziua respectiva. Construit in stl renascentist, detinut de familia Medici, asediat de Napoleon si, pentru putin timp, de austrieci, Palatul Pitti gazduieste o galerie superba de arta si niste gradini frumoase(Gradinile Boboli). Eu am reusit sa prind si o expozitie de creatii vestimentare ale designerilor italieni( sper sa mai fie inca prezenta).La vremea la care am mers, am intrat gratuit. Posibil sa fie in continuare oferte pentru elevi si studenti.

4. Palatul minoic din Knossos, Creta, Grecia

 
Dupa ce m-am bucurat in prima parte a zilei de capitala insulei Creta, Heraklion, in a doua parte a zilei am ales sa vizitez cel mai important palat pentru civilizatia minoica a epocii bronzului ce a poposit pe pamanturile cretane vreme de peste 2000 de ani. Reconstituit de la zero de o echipa de arheologi englezi, palatul din Knossos reuseste sa ridice la suprafata mii de ani de istorie pierduti si, in vazul lumii, o fosta civilizatie a carei disparitie continua sa ramana un mister. Totusi, descoperirile arheologilor indica incaperi, picturi si sculpturi, traditii si obiceiuri ale minoicilor. Daca nu prindeti o caldura infernala asa cum am prins eu, cu siguranta va veti bucura. Probabil ca nu este imaginea de palat pe care o cunoaste majoritatea, dar pentru perioada istorica atat de indepartata acest monument reprezinta un centru infloritor al civilizatiei si un model de progres si prosperitate.

5. Castelul Neuschwanstein, Bavaria, Germania
Din punct de vedere istoric, Neuschwanstein nu prea isi gaseste relevanta. Pana la urma, castelul reprezinta un ultim capriciu al regelui Ludwig al II-lea al Bavariei. Si totusi, ideea ca acest rege desfranat, grandoman si materialist( asa cum il prezinta majoritatea cartilor si istoricilor) a locuit doar 100 de zile in castelul mult dorit, m-a fascinat din prima. 100 de zile pe langa 17 ani( atat a durat construirea) e doar negru sub unghie, acesta fiind asasinat de boierii vremii, speriati ca averea lor putea fi pusa in pericol de puterea pe care o avea Ludwig al II-lea. Chiar de atunci, de la jumatatea secolului al XIX-lea, castelul a servit drept muzeu, bucurand zeci de milioane de turisti. Vizitele se fac numai prin rezervare in prealabil, intotdeauna insotite de un ghid .Tocmai de aceea nimeni nu reuseste sa faca poze, desi interiorul este o splendoare.

6. Castelul Vechi din Meersburg, Baden-Wurttemberg, Germania

 

Castelul acesta gotic dintr-un oras neinsemnat de la malul lacului Konstanz( cel care imparte Germania, Elvetia si Austria) a reusit sa ma impresioneze prin incaperile foarte bine dotate. In special castelele gotice sufera la acest capitol, dar acesta este pur si simplu reusit. Nu are nici macar o importanta istorica deosebita, insa cu toate acestea a reusit sa surprinda intr-o maniera foarte buna stilul de viata medieval. Autenticitatea si simplitatea, chiar austeritatea, ies in evidenta din toate colturile. Nu am putut sa nu il includ si pe acesta in lista.

7.  Palatul Nymphenburg, Bavaria, Germania

 
Recunosc ca prima data nu am vrut sa includ acest palat in lista, dar nu am mai fost de multa vreme impresionata de o incapere asa cum am fost de cea din pozele de mai sus. Mai mult, Nymphenburg este cel mai mare palat in stil baroc din Germania. Pana la urma isi merita locul. Resedinta regelui Ludwig al Bavariei te intampina la intrare cu lebede si gaste relaxate exact ca in Cismigiu, care denota faptul ca acest palat a fost strict unul rezidential, de familie.

8. Castelul Corvinilor( sau Huniazilor), Hunedoara, Romania
Din trio-ul Bran, Peles si Huniazilor, am preferat sa il includ pe ultimul pentru ca este, consider eu, cel mai putin cunoscut si recunoscut la nivel national si european. Este o bijuterie a goticului, iar daca cineva ar putea sa il asocieze pe Vlad Tepes cu unul dintre castelele romanesti enumerate mai sus, cel mai corect ar fi sa il asociem cu al Huniazilor( in gluma desigur). Este cel mai impunator monument gotic al Romaniei(daca imi permiteti), insa in realitate, povestea acestuia e ceva mai complexa. Ridicat de Iancu de Hunedoara pe ramasitele unei vechi cetati si suferind modificari de-a lungul secolelor, Castelul Corvinilor atrage astazi mii de turisti curiosi din toata lumea .

9. Palatul Mogosoaia, Ilfov, Romania
Am ales sa includ in lista acest palat pentru ca povestea lui m-a fascinat inca de mica de la orele de religie. P Palatul construit de Constantin Brancoveanu in stil brancovenesc a apartinut acestei familii bogate timp de mai bine de o suta de ani, iar, precum stim, voievodul a ales sa moara crestin in detrimentul unei stapaniri otomane, un exemplu general de curaj de care au dat dovada multi conducatori de-ai nostri. Palatul a intrat dupa aceea in posesia familiei Bibescu, ca mai apoi sa fie oferit drept cadou Marthei Bibescu( sotia lui George-Valentin Bibescu). Deseori Martha obisnuia sa organizeze baluri la palat, iar printre invitati se numarau regina Maria, Winston Churchill si multi altii. Palatul, minimalist construit cu detalii impresionante, este un simbol al arhitecturii brancovenesti, caracteristic noua.

10. Palatul Dolmabahce, Istanbul, Turcia

 
Dupa dezamagirea pe care am trait-o in urma vizitei la Palatul Topkapi, Palatul Dolmabahce a reusit sa ma impresioneze, apropiindu-se de imaginea pe care o aveam eu despre palatele sultanilor otomani. Daca Topkapiul nu este mobilat mai deloc, Dolmabahce a reprezentat resedinta sultanilor incepand cu secolul al XIX-lea, mult mai cosmopolita si mai luxos amenajata. Iar faptul ca este la malul Bosforului ii ofera un mare plus .Candelabrul imens din poza de mai sus cantareste multe tone( 4,5 mai exact) si a fost oferit drept cadou otomanilor din partea reginei Victoria a Marii Britanii.

Cam acesta a fost articolul de astazi. Sper ca v-a incantat si v-a facut sa mai uitati de probleme! V-am pupat si astept in comentarii sa vad ce castele/ palate v-au mai impresionat!

Comments

Post a Comment