Granada ca experienta de viata

Din pacate sau din fericire, depinde de cum priviti lucrurile, articolul de astazi va fi ceva mai scurt ca de obicei. Iar asta nu se datoreaza faptului ca nu am fi vrut noi sa avem mai multe activitati, ci pur si simplu a fost una din acele zile cand parca nimic nu mergea bine si ne scufunda un ghinion nemarginit. Pe scurt, ziua in care am vizitat Granada a fost neplacuta din punct de vedere al activitatilor. Insa chiar si asa, va incurajez sa nu ocoliti acest oras in vacanta pe care vi-o planificati doar pentru ca am zis eu ca Granada este un loc ce imi aduce aminte numai de lucrurile mai rele care mi s-au intamplat aici(din nou, depinde de perceptie).
Astfel ca, acest articol nu se va adresa neaparat acelora dintre voi care cauta obiective turistice sau informatii legate de trecutul orasului(pe care oricum le voi include ca fapt divers si din respect pentru ce a insemnat odata acest oras). Sper sa il gasiti original si sa va ajute sa va formati o idee despre adevarata versiune a Granadei, si nu cea prezentata pe toate site-urile( care prezinta locul ca fiind un loc de basm si atat; loc de basm este, insa poate fi si un adevarat cosmar!)
Ca sa nu o mai lungesc cu palavrageala, haideti sa trecem in paine cu povesti, sfaturi si poze.
                                                   Vederea de pe deal a Palatului Alhambra
1. In primul rand, orasul este impartit (nu stiu daca in jumatate) de autostrada, astfel ca o plimbare romantica dintr-un colt in altul este ceva imposibil. In timp ce incercam sa ajungem de la un punct de atractie la altul, a trebuit sa folosim de nenumarate ori masina inchiriata(din Malaga), ceea ce poate deveni complet neplacut la un moment dat.



 2. Orasul in sine este o completa dezordine, Cu masina mergand, ne-am izbit de cele mai multe ori cu semnul de interzis, astfel ca am ocolit un anumit loc 20 de minute pentru a ajunge la un punct pe care il puteam strabate cu usurinta in 5 minute. De asemenea, GPS-ul(fie waze, fie google maps) este o aplicatie complet nefolositoare pentru a detecta cel mai scurt drum in acest oras, deoarece nu stie sa iti ghiceasca benzile special amenajate pentru autobuze. Am avut intamplarea nefericita de a merge pe banda de autobuze, fiind singura banda de pe sensul nostru de mers.
                                       Plimbandu-ne in cartierul Albaicin, orasul vechi maur







 3. Cel mai bun sfat pe care vi l-as putea da este sa nu vizitati orasul duminica, pentru ca nu veti gasi mai mult decat o pustietate. Iar noi stim ca si in Italia este ceva mai pustiu duminica, insa ca in Granada n-am intalnit nici macar la Bari(celebru pentru fenomenul zilei de duminica). Linistea si pacea nu ar fi o problema( nici macar pentru mine), insa ideea ca majoritatea magazinelor si restaurantelor sunt inchise m-a innebunit si continua sa ma innebuneasca. Si nu numai acestea sunt inchise si impotriva turistilor, dar si majoritatea obiectilor turistice, cum ar fi Catedrala Granada cu Capilla Real.


                                                           Si bisericile tot inchise sunt



                                             Pana si mezquita ne-a limitat timpul de vizitat



                           Poarta Elvira,una dintre principalele porti la intrarea in orasul vechi
4. Totodata, daca va angajati in a vizita Alhambra, obiectivul principal al orasului( si poate al regiunii) TREBUIE sa va luati din timp bilete de intrare. Se fac rezervarile pe site-ul lor, iar cea mai inteleapta decizie este sa vi le faceti chiar inainte de a pleca in vacanta. Primul nostru contact cu ghinionul pe ziua aceea a fost sa nu vizitam Alhambra, la care visam sa ajung. Ma fascina si in continuare ma fascineaza toata istoria si arhitectura.
Povestea suna cam asa: Cand am ajuns in oras, ne-am propus sa vizitam palatul mai intai, cat inca soarele nu era toropitor si ne tineau puterile sa rezistam la caldura. Astfel ca am dat pe gps Alhambra, si ne-a dus departe de orice contact cu orasul la care ne asteptam( undeva departe pe deal; daca va ganditi sa mergeti pe jos pana acolo, ar trebui sa luati in considerare faptul ca drumul, desi asfaltat, este destul de ingust, abrupt si bineinteles aglomerat de masini, Granada situandu-se in apropierea muntilor Sierra Nevada). Am luat ca atare acest aspect si apropiindu-ne de palat am vazut multe parcari, facilitatatea la care nu ne asteptam. Am parcat, totul parea sa se indrepte de la foarte bine in sus. Totul pana cand am ajuns la casa de bilete si ni s-a spus ca biletele pe ziua aceea erau sold out. De asemenea, ni s-a spus sa verificam pe site cand am putea merge. Asa am si facut, iar astfel ne-am dat seama ca noi eram in data de 10 august, iar biletele erau sold out pana pe 24 august. Am incremenit( cel putin eu) si simteam ca mi se prabusesc toate planurile pe ziua aceea, ca un Domino, unul cate unul. Experienta aceasta s-a lasat cu plansete si in mintea mea as fi blestemat toate site-urile despre oras care nu au vorbit despre acest aspect. Asa am hotarat sa fac aceasta schimbare si sa lamuresc lumea.

Iar pentru a va lamuri de ce supararea mea s-a ridicat la asemenea cote, sa va povestesc contextul, zic. Granada a fost pentru ceva vreme "capitala" Imperiului maur din Europa, resedinta mai multor dinastii. A reprezentat un mare centru cultural, economic si resedinta pentru regiune. Apararea orasului a fost realizata pentru a rezista oricarei invazii sau posibile asedii. Insa, cum v-am mentionat atat la Malaga, cat si la Cordoba, spaniolii, in frunte cu regina Isabela de Castillia, s-au razvratit si s-au ambitionat sa redobandeasca Andaluzia. Au inceput cu orasele mici, au continuat cu cele doua orase mentionate mai sus si au lasat Granada pentru final, deoarece erau constienti de gravitatea situatiei si de faptul ca trebuiau sa isi intareasca ofensiva. Dupa mai multe infrangeri, au biruit si au instalat celebra Inchizitie si propriile traditii si reguli. Au lasat in umbra aproape orice forma de civilizatie si reforma realizata de mauri. Isabela de Castilia si sotul ei, regele Ferdinand de Aragon,  au fost primii care au unificat Spania si au ramas de pe atunci in istorie printre marii eroi ai Spaniei, dar au si lasat in urma lor o pata de sange impotriva maurilor. De asemenea, tot ei au avut incredere in viziunea lui Cristofor Columb si i-au finantat prima expeditie spre India( mai departe stiti povestea poate chiar mai bine ca mine).Acestia au fost inmormantati la Capilla Real pe care v-am mentionat-o mai sus. Alhambra este considerat cel mai frumos palat din lume pe acest stil, alaturi de Taj Mahal, din India(culmea), insa nu multa lume stie de el. Motivul, pentru care este numit astfel, sper sa il gasiti voi.




5. Am avut totusi parte si de o experinta mai draguta, si anume am luat pranzul la o terasa gasita intamplator in cautarile noastre fara scop. Astfel ca, am avut un lunch with a view, unde am mancat salate de vara proaspete si am baut bere Alhambra.


 
 





Multumesc mult daca ati avut rabdarea sa ajungeti pana aici si sper ca informatiile v-au fost utile. Daca va intereseaza subiectul si vreti sa aflati mai multe despre istoria acestei regiuni, puteti citi Isabela de Castilia. Legamantul iubiriiIubirile lui Filip al 2-lea(perioada de dupa Isabela) sau puteti viziona serialul Isabel(de care sa fiu sincera am aflat de curand, asa ca nu va pot oferi sugestii sau impresii). V-am pupat si revin cu noi destinatii din calatoria din Spania!!

Comments